Miks on müügitöö kõige parem töö ja miks on müügiinimesed kõige lahedamad inimesed? Tean mitmeid inimesi, kes on selles veendunud - loomulikult on nad ka ise müügiinimesed. On ju lahe enda tööst nii mõelda? Mis need omadused on, mille pärast nad ei vahetaks oma tööd ühegi teise vastu?
Tõsi, müügitööle satutakse sageli juhuslikult, asjaolude kokkulangemise tõttu - kui valikud on elus mingil hetkel millegi pärast piiratud, siis on sageli just müügitöö see, mis ainsa valikuna pakub piisavat sissetulekut, et ära eldada, nõudmata seejuures olulisi eelnevaid kogemusi või teadmisi. Selliselt, asjaolude juhusliku kujunemise käigus, on oma töö leidnud väga paljud hiljem hiilgavaks osutunud müügiinimesed ning nad ei kahetse juhusena tehtud valikut sugugi.
Müügitööst mõeldaksegi sageli kui ajutisest või lisatööst näiteks kooli ajal või laste, miks mitte ka pensioni kõrvalt lisa teenimiseks. Kindlasti on müügialane töö ka kõike seda, ometi on palju põhjuseid, miks tasub võtta müüki kui teadlikku karjäärivalikut, kindlat kutsumust.
Toon välja mulle viimasel ajal enim silma jäänud ja mõtlemisainet pakkunud 7 teemat, mis panevad müügitööst mõtlema ehk natuke uue nurga alt.
1. Vabadus
Rahulolu ja õnnelikkuse juures mängib väga suurt rolli see, kui palju saame kontrollida ümbritsevat ja endaga toimuvat. Tööl veedame väga suure aja oma igapäevasest elust ja väga paljudes töökohtades ei ole võimalik ise otsuseid vastu võtta või töötingimusi kontrollida. Seega on väga loomulik, et need töökohad, kus inimene saab rohkem otsustada ja kontrollida, on ka rohkem hinnatud ja neid tajutakse meeldivamatena.
Paljudes ettevõtetes on müügiinimestel teistest töötajatest rohkem vabadust. Võimalus valida ise enda tööaegu, korraldada oma tööjaotust, võtta töölt vaba hommik või lausa pikk nädalalõpp ei ole üldjuhul probleem. Selle eelduseks on muidugi teatud tööeesmärkide täitmine - väga head müüginumbrid ei tule niisama, see nõuab väga suurt tööd, pühendumist, enesekontrolli ja ka pettumustega toimetulekuoskust. Heade tulemuste eest vastu saadavad tingimused on aga vaeva väärt.
2. Väärt tasu
Paljusid hirmutab fakt, et müügitöö puhul on tegemist tulemustasuga ja sageli põhipalk kui selline puudub täielikult või on põhitasuks miinimumpalk, millele tuleb lisa teenida müügitulemuste näol. Vaatame aga asjadele näkku nii nagu need on - müügi puhul on oluline tulemus ja isegi kui firma maksab sulle korralikku põhipalka, siis ilma väärilise müügitulemuseta ilmselt seda töökohta kauaks ei ole niikuinii. Kui sind on võetud tööle müügitöötajaks, siis on sind palgatud raha sisse tooma ja kui seda ei juhtu, siis ei taha firma ka sinu peale kulutada.
Seega reaalsus on see, et tegelikult ei ole oluline, milline on see miinimum, mida ettevõte sulle maksma on valmis - sa ei soovi töötada miinimumiga, vaid teha kõik endast oleneva, et saada oma töös heaks ja teenida hästi. Ja pealegi - kui ei ole miinimumi, ei ole enamasti ees ka maksimumi - puudub ülemine piir. Head müüjad teenivad teistest ettevõtte töötajatest, sageli ka juhtidest, kordades rohkem.
Müügitöö ja tulemustasu ei sobi kui sa ei ole valmis kõvasti tööd tegema ja vaeva nägema. Kui aga oled orienteeritud headele tulemustele, on pingutus müügitöö puhul tulemust vägagi väärt.
3. Suhtlemisrõõm
Kui naudid suhtlemist, siis seda pakub müügitöö suurtes kogustes. Võimalus suhelda väga paljude erinevate, huvitavate ja ka oluliste inimestega. Saad nende kohta palju teada - mis neid huvitab, mis on oluline, mis teeb neid õnnelikuks ja samuti seda, mis inimestele ei meeldi. Sellest kõigest on tohutult õppida, samuti annab see infot kuidas oma tööd paremini teha - teades, mida inimesed hindavad ja vajavad, tead mida ja kuidas neile pakkuda.
Omakorda - pakkudes inimestele mida nad vajavad mõjutad loodetavasti nende elu postitiivse suunas - ei ole ju halb tunne teada, et tehes oma tööd, saad anda teistele inimestele midagi, mida nad soovivad ja vajavad.
Olgugi müügitöö eesmärk alati midagi ära müüa, on hästi tehtud ja kvaliteetse müügitöö ülesandeks leida üles just need inimesed, kellel on just parasjagu vaja seda toodet või teenust, mille müügiga tegeled. Igat asja on kellelgi vaja, trikk on õiged inimesed üles leida. Kui teed oma tööd sellise tunde ja veendumusega (mitte püüdes iga hinna eest kellelegi midagi pähe määrida), on õigete inimeste leidmine ja nende päeva paremaks tegemine ilmselt tõepoolest saavutus mida nautida ja mille üle uhkust tunda?
4. Võidupinge
Suurele osale inimestest meeldib saavutada ja/või tunda ennast võitjana. Ilmselt pea kõik naudivad ka teadmist, et tööl, mida ma teen, on väärtus - et see on oluline.
Loomulikult on igal ametil oma väärtus, ometi on maailmas väga palju inimesi, kes töötavad iga päev selliselt, et ei leia oma töös mingitki emotsionaalset rahulolu. Müügitöö puhul see üldjuhul nii ei ole. Ei ole paremat tunnet kui peale pikka kliendiga suhtlemist ja vaeva nägemist müügitehing lõpuks lukku ja boonus oma taskusse panna. Teenitud tasust võib aga olla isegi rahuldust pakkuvam teadmine, et suutsid võita konkurente ja anda kliendile midagi tema jaoks väärtuslikku.
Rääkimata faktist, et müües firma tooteid või teenuseid, annad väga tubli panuse sellesse, et kõigil ettevõtte töötajatel oleksid töökohad - ilma müügita ei püsi pikalt ükski ettevõte, seega puuduks vajadus ka klienditeeninduse või administratsiooni järele.
5. Väljaõpe
Kahtlemata ei tule tasemel müüginumbrid lihtsalt. Edu saavutamiseks on vaja teha palju tööd ja olla väga järjekindel ja kohusetundlik. Seda võib vast öelda iga valdkonna kohta.
Küll aga on müügivaldkond üks selliseid, mille puhul eelnevad kogemused müügis või isegi üldse tööturul ei ole nii olulised. Müügitöös tulemuste saavutamiseks on olulised kindlad tegurid ja need on üldjuhul vägagi õpitavad.
Teisisõnu - kui leiad endas piisavalt sisemist motivatsiooni kõvasti tööd teha ja suudad ületada erinevad võimalikud enda peas istuvad eelarvamused, siis oskuste taha asi jääda ei tohiks. Loomulikult kõrgliigasse pääsemiseks peavad müügioskused juba selged olema, aga lihtsama taseme müügi puhul pakuvad enamus tööandjaid heatasemelist koolitust ja jätkuvat müügitreeningut töökohal ja tööajal, ilma sinupoolse investeeringuta - ehk tööandja kulul.
Isegi kui oled veendunud, et see töö on sinu jaoks üksnes ukseavaja rollis, siis müügiteadmised ja -oskused kuluvad tulevikus ära igal juhul.
6. Ukseavaja teatud elualadel
Eelmises punktis oli juba juttu, et müügivaldkonnas alustamiseks ei pea tingimata olema eelnevaid müügikogemusi, samuti saab hakkama üldse ilma töökogemusteta - seega on tegemist ideaalse tööga tööturule sisenejatele nagu seda on koolilõpetajad.
Paljud õpilased ja tudengid on juba õpingute ajal saanud aru, et töökogemuse hankimine tuleb neile edasises karjääris kasuks. Isegi kui plaanid oma tööelu jätkata mõnes teises valdkonnas, on konkurentsieeliseks juba töökogemus kui selline. Näitad sellega võimalikule tööandjale, et oled kohusetundlik, suudad teha mitut asja korraga, saad hakkama pingeolukordades ja seda ka pikaajaliselt - mida muud öelda töötamise ja õppimise kokkusobitamise kohta, tööl tuleb ju käia ka siis kui koolis läheb raskeks ja vastupidi.
On aga eluvaldkondi, kus jala ukse vahele saamiseks on müügitöö kogemus tugevalt kasuks kui mitte lausa eelduseks. Üheks näiteks tooksin töö turunduses, kus tudengid lõpetavad kooli ja soovivad asuda tööle ametitel, milleks neid koolis ette valmistati - planeerida turunduskampaaniaid, uurida kliendikäitumist, osta reklaami meedias jne.
Tööintervjuul kõlab aga sageli ootamatult küsimus - kui hästi suudad sa müüa? Tudengid ei ole sageli selleks valmis, et töö, millega turunduses tuleb alustada, on müük. Turundus hõlmab asju, mis kliendi müügini viivad, kuid et protsessi mõista, on vajalikud ka reaalsed kogemused lõpp-punktis - müügis - suhelda igapäevaselt klientidega, neid veenda ja mõista inimkäitumist. Turundus tähendab klientide teenindamist ja see hõlmab paratamatult ka neile müümist.
Seega, et peale õpingute lõppu leida kiiremini ja kindlamalt erialast tööd, tasub just näiteks turunduse (aga ka mitmete teiste erialade) tudengitel juba kooli ajal hankida kogemusi müügitöös - eriti kuna tegemist on väga paindliku tööga, mida saab õpingutega hästi ühildada. Mõelda tasub ka sellele, et võimalik erialane töö võib oodata ees just selles firmas, milles müügimehena alustasid.
7. Kindel töökoht
Alustada tuleb sellest, et müügialaseid tööpakkumisi on tööturul saadaval pidevalt ja laias valikus. Kui suudad müügitulemusi näidata, võid põhimõtteliselt ise valida, millises ettevõttes, tegevusalal, piirkonnas töötada soovid ning mille müügiga tegeleda eelistad.
Teiseks, kui ajad lähevad raskeks nagu ajalugu näidanud on, et aeg-ajalt juhtub, siis head müügitöötajad on need, kes hoitakse palgalehel viimase võimaluseni - kust siis veel raha sisse tuleb kui mitte müügist? Isegi kui peaksid töö kaotama, siis võid rõõmustada - hea müügitöötaja ei jää kunagi kauaks ripakile. Iga firma, mis midagi müüb, olgu need tooted või teenused, vajab sissetuleku tagamiseks efektiivseid müügitöötajaid. Kui oled müügis hea, on sul ka kõrge turuväärtus.
Kui nüüd tunned, et võiks isegi proovida, siis vaata Kontaktikeskuse müügitöö pakkumisi üle Eesti erinevates linnades siit.
Comments